Етапи становлення моральної свідомості та критерії моральної
вихованості
Єдність моральних знань і моральних
почуттів, раціонального та емоційного складають моральну свідомість. У
психології розроблена когнітивно-генетична модель розвитку моральної свідомості
німецьким психологом Л. Кольбергом.І рівень – доконвенційний. Норми для
людини існують як зовнішні. Вона їх виконує лише під тиском авторитету або
через страх покарання.ІІ рівень – конвенційний. Норми виконуються через
бажання відповідати зразкам, щоб підтримувати з авторитетними людьми стосунки
довіри, поваги, лояльності. Тут уже є почуття сорому, обов’язку і власної
гідності (шкільний вік). ІІІ рівень – постконвенційний. Виконання норм
визначається внутрішнім законом совісті. Людина діє за принципом гуманності,
справедливості, відповідальності.Залежно від цього розрізняють:
внутрішня вихованість;зовнішня
вихованість;невихованість та ін.
Вихована людина – це гуманна людина, в якої
в єдності розвинута моральна свідомість, моральні почуття (живе й поводить себе
за законами совісті) і моральна поведінка.
Актуальні аспекти проблеми самовиховання
студентів:
постійна робота над своїм культурним
розвитком і удосконаленням культури своєї праці;
виховання стійкої громадянської позиції;
культивування громадянських чеснот і
відповідальності;
посилення моральних засад встановлення міжособистісних
взаємин і відносин особи та
суспільства;
розумне співвідношення індивідуального й
колективного;
формування суспільного ідеалу служіння
народу як символу державності в демократичному суспільстві.
Професійне самовиховання майбутніх
викладачів – активний професійний саморозвиток, засвоєння і присвоєння
педагогічних цінностей, норм педагогічної взаємодії , рефлексивний
професіоналізм (усвідомлення себе, критична оцінка процесу професіоналізації,
саморегуляція своєї поведінки тощо). У вищій школі форма соціальної поведінки
(тобто виконання студентами норм і правил міжособистісних взаємин і ставлення
до виконання соціальних службових обов’язків) реалізується, насамперед, через
виконання соціальних ролей. . У міжособистісних взаєминах (викладач – викладач,
студент – студент) норми можуть визначатися самими учасниками взаємодії на
основі їх моральної культури, їх індивідуальних моральних якостей і ставлення
один до одного як особистості. Прикладом можуть бути такі якості:
професійна чесність – ділова вимогливість,
самовіддача в роботі, уміння говорити правду «в очі»;
організованість – взаємодія індивідуального
і спільного, вміння структурувати й програмувати діяльність відповідно до
правил і норм організації;
товариськість – взаємна солідарність, повага
й довіра, які утворюють спільність інтересів і цілей;
моральна воля – розвинутий самоконтроль,
уміння домагатися мети, завойовувати повагу людей;
мужність – уміння переносити особисті
неприємності та службові невдачі;
совість – загострене почуття особистої
відповідальності перед суспільством і людьми;
великодушність – терпимість до хиб людей,
уміти прощати образи, не бути злопам’ятним;
оптимізм – віра в себе й людей, у свій
моральний вибір і краще майбутнє;
щедрість – безкорисливе надання допомоги
людям, співчуття;
відповідальність – єдність слова і діла,
«смак» до ділового ризику; визначення себе причиною наслідку справи;
скромність – ретельність, розумне
використання влади, критичне ставлення до своїх заслуг і хиб;
принциповість – уміння відстоювати свою і
чиюсь позицію, якщо вона ділова; повага до думок інших .
Комментариев нет:
Отправить комментарий