Психологічні принципи організації навчально-професійної діяльності
студентів.
Професійна діяльність повинна набувати життєвого сенсу. Це
відбувається тоді, коли людина відображає, втілює в собі цінності професійної
діяльності. Коли між людиною та її справою немає розриву, лише тоді праця цілком
поглинає її, вона одержує задоволення від самої діяльності. Тому й важливо, щоб
студенти осмислювали свій ціннісний життєвий простір і побачили його зв’язок з
обраною професією.
Розуміння важливої ролі мотивації учбової
діяльності призвело до формулювання принципу мотиваційного забезпечення
навчального процесу (О. С. Гребенюк). Багато психологів висловлюють думку про
необхідність цілеспрямованого формування в студентів позитивної мотивації
навчально-професійної діяльності, підкреслюючи складність управління цим
процесом (А. К. Маркова).
Проведене експериментальне дослідження зі
студентами дало змогу визначити принципи й психолого-педагогічні умови
забезпечення професійної мотивації їх навчання:
1. Формувати (і підтримувати) прагнення
студентів виявити і ствердити себе через навчально-професійну діяльність. Із
цією метою застосовують:
ознайомлення з майбутньою професійною
діяльністю, її суспільною значимістю;
створення уявлень про професіонала з обраної
спеціальності, усвідомлення ближніх (безпосередніх) і кінцевих (перспективних)
цілей професійного навчання;
складання «Образу-Я» як фахівця;
формування ціннісних орієнтацій, що пов’язані з
професійною діяльністю;
забезпечення умов для самопізнання,
самовиховання, стимулювання прагнення до самовдосконалення;
підтримання допитливості й “пізнавального”
психологічного клімату в студентській академічній групі.
Як наслідок, формується часова перспектива,
ідентифікація з професійною моделлю, уявлення про себе в майбутньому в ролі
виконавця професійної діяльності.
2. Допомагати (навчати) мінімізувати
тривожність, невпевненість щодо професійної діяльності, приділяти увагу
розвиткові професійних якостей, здібностей до саморегуляції. Ось чому
психологічні служби в університетах багато важать для таких студентів.
3. Навчання набуває життєвого сенсу, якщо
приносить задоволення, переживання успіху, усвідомлення свого просування
вперед. Тому самооцінку треба підвищувати за рахунок успіху, а не зниженням
рівня домагань.
Комментариев нет:
Отправить комментарий