Мотиваційна спрямованість учіння студента. Формування
професійних мотивів навчання. Навчання і професійна діяльність для студентів повинно
набути особистісного життєвого сенсу.На успішність впливають такі фактори:
психолог. налаштування, готовність до діяльності, пізнавальні потреби й
інтереси, цілеспрямованість та інші вольові якості студента,рівень його
інтелект-го розвитку, багаж знань і вмінь, з яким він приходить зі школи.
Дослідж. показують що відсутній значущий зв’язок рівня інтелекту студентів із
показниками успішності із фахових предметів і дисциплін загального циклу.
«Сильні» і «слабкі» студенти відрізняються один від одного за мотивацією
навчальної діяльності. «Сильні» студенти
потребують в опануванні професією на високому рівні, зорієнтовані на
отримання міцних проф.знань і практичних умінь.«Слабкі» студенти-уникнути осуду і покарання за низьку успішність,
не залишитися без стипендії тощо.
Високий рівень інтелект.
здібностей не може компенсувати низьку учбову мотивацію та безпосередньо
сприяти успішній навч-проф.діяльності.Тому постає завдання: формування
професійних мотивів навчання, потреби в набуванні професійних знань, умінь і
навичок. Тоді навчання надає насолоду, викликає позитивні переживання, бажання
працювати.
Кураторор має вивчити
мотиви вступу студентів саме до цього універс., на цей факультет. Чинниками вибору професії є: професійні
інтереси індивіда, його прагнення бути корисним, обов’язок соціального служіння
та ін. Можливі мотиви вибору професії:
її соціальна престижність, вплив знайомих і рідних, високий рейтинг навчального
закладу тощо.У цих студентів образ майбутньої професії розмитий; несформовані
плани майбутнього життєвого шляху; навч. дія-ть мотивується бажанням уникнути
невдач, а не мотивами успіхів.Студентам було запропоновано поставити оцінку
автоматом,але нижчу(5 на 4,4 на 3).77% погодились.Цим показано відсутність до
мети,бажання уникнути лишніх проблем. Важливо, щоб студенти осмислювали свій
ціннісний життєвий простір і побачили його зв’язок з обраною
професією.Необхідно сформулювати позитивну мотивацію у студ-ів.Принципи й психолого-педагогічні умови
забезпечення професійної мотивації їх навчання:
1. Формувати (і підтримувати) прагнення
студентів виявити і ствердити себе через навчально-професійну діяльність. Із
цією метою застосовують: а)ознайомлення
з майбутньою проф. діяльністю, її суспільною значимістю; б)створення уявлень про професіонала з обраної спеціальності,
усвідомлення ближніх і кінцевих цілей професійного навчання; в)складання «Образу-Я» як фахівця; г)формування ціннісних орієнтацій, що пов’язані з проф. діяльністю;
д)забезпечення умов для самопізнання,
самовиховання, стимулювання прагнення до самовдосконалення; е)підтримання допитливості й “пізнавального” психологічного
клімату в студ. академ. групі. Як наслідок, формується уявлення про себе в
майбутньому в ролі виконавця професійної діяльності.
2. Допомагати (навчати) мінімізувати
тривожність, невпевненість щодо професійної діяльності, приділяти увагу
розвиткові професійних якостей, здібностей до саморегуляції. Ось чому
психологічні служби в університетах багато важать для таких студентів.
3. Навчання набуває життєвого сенсу, якщо
приносить задоволення, переживання успіху, усвідомлення свого просування
вперед. Тому самооцінку треба підвищувати за рахунок успіху, а не зниженням
рівня домагань.
Отже, щоб навчально-професійна діяльність
була повноцінною треба одержувати насолоду від самого процесу навчання.
Важливим до того ж є зв’язок розуму й почуттів. Якщо навчання не має для людини
особистісного сенсу, то це схоже на механічне заучування безглуздих слів.Вони
не викликають ніяких позитивних почуттів і нічого не значать для людини. Якщо
навчання перетворюється в творчість, то це особливо сприятливо впливає на
емоційну сферу студента, загострює його пам’ять і увагу, викликає почуття
радості й задоволення, сприяє підвищенню інтересу до пізнавальної діяльності.
Необхідне особистісне залучення студента в процес навчання. Лише за такої умови
навчання змінює і настанови, і поведінку студента, і особистість його загалом..
Лише самостійно організована пізнавальна діяльність дає позитивні результати та
забезпечує набування системи знань, умінь і навичок, а також професійне
зростання особистості. Розв’язання
проблеми забезпечення професійної мотивації залежить також і від викладачів:1)насичення
змісту навчання інформацією, яка має значення для особистісного зростання
студента як професіонала (професіоналізація знань із будь-якого предмету); 2)нарощування змісту і новизни
навчального матеріалу; 3)надання
студентам необхідної свободи (умов) для виявлення своїх творчих можливостей; 4)творче ставлення самих викладачів до
викладання свого предмету, інтерес до науки, їх компетентність і авторитет як
особистості; 5)визначення, через які
мотиви студент пішов навчатися саме до цього ВНЗ (можливо, через рекламу? –
«Якщо Ви не знаєте, що Вам потрібно, заходьте до нас. У нас це є!»); 6)систематична діагностика реально
діючих мотивів навчання студентів; 7)стимулювання
самоосвіти студентів, підтримування пізнавального інтересу до всього, що
пов’язане з майбутньою професійною діяльністю.
Комментариев нет:
Отправить комментарий