beetraf

среда, 21 декабря 2016 г.

Виховна позиція викладача в педагогічній комунікативній взаємодіі: розуміння, визнання та прийняття студента

Виховна позиція викладача в педагогічній комунікативній взаємодіі: розуміння, визнання та прийняття студента.
Організаційно-управлінським центром педагогічної взаємодії в спілкуванні є педагогічна позиція викладача.Можна дати характеристику трьом таким позиціям викладача.
Позиція 1. Розуміння студента («Велике щастя, коли тебе розуміють»). Кожна людина хоче, щоб її розуміли в будь-якому своєму стані. Розуміння дозволяє в адекватних поняттях визначити емоційний стан співрозмовника, конкретизувати можливі дії щодо нього, встановити емоційний контакт.

Розуміння співрозмовника потребує також педагогічної спостережливості, емпатії і психологічної проникливості у внутрішній стан людини, а то можливі серйозні помилки в оцінці вчинків. Треба не поспішати з оцінкою, а вислухати співрозмовника, зуміти стати на його точку зору, намагатися зрозуміти мотиви його вчинку.Допомагає розумінню людини активне слухання.
Активне слухання розширює зміст повідомлення, виявляє його реальне значення.
Таким чином, у спілкуванні треба уважно вислуховувати аргументи співрозмовника, пояснення ним причин своєї поведінки, бути проникливим до змісту й мотивів повідомлення, вникати в проблеми, не бути упередженим, не поспішати з критичним і категоричним висновком.
Має значення також різна орієнтація викладача і студента при оцінюванні:
викладач прагне до об’єктивного оцінювання, студент – як уникнути невдач тут і зараз.
Саме тому співчувати студентові на його зухвале демонстративне ствердження «Я вчив!» не педагогічно. Це потурання безвідповідальному ставленню студента до свого майбутнього, до своїх прямих обов’язків і до майбутньої професійної діяльності.
Позиція 2. Визнання викладачем студента як особистості, яка має право на свій вибір, свої думки і свою позицію.
Потрібно вірити в благородство намірів студента, у його великодушність, у моральну величність його особистості. Треба враховувати психологічні особливості студентського віку та витримано реагувати на емоційну нестриманість, спокійно відповідати на роздратований голос студента. Треба пам’ятати золоте правило взаємин: «Стався до людини так, як тобі хотілося б, щоб вона ставилася до тебе».
Визнання досвідченим викладачем студента як особистості полегшує набуття останнім власного покликання, сенсу свого життя. Звичайно, обстоювання студентами своїх інтересів, права на особистісне ставлення до них не можуть бути зведені до егоїстичних прагнень.
Таким чином, визнання студента в педагогічному спілкуванні створює особистість майбутнього професіонала, володаря позитивної самооцінки, рефлексії.
Третя позиція викладача – безумовне прийняття студента як особистості. Безумовне прийняття – це не позитивна оцінка особистості студента за будь-яких обставин.
Безумовне прийняття допомагає послабити й навіть зовсім подолати тривожність студента, сприяє самоствердженню, дає свободу для самореалізації.
Таким чином, безумовне прийняття студента виявляється:
в увазі до його почуттів і думок, готовності їх почути й зрозуміти;
у готовності до підтримки;
у повазі до позиції студента;
у вірі в його сили й можливості.
Таким чином, прийняття не заперечує принципового й вимогливого ставлення до студента. Проте вимогливість дає позитивні результати стосовно зростання особистості лише на фоні прийняття особистості й бажання допомогти їй.


Комментариев нет:

Отправить комментарий