61)
Поняття про дидактику. Основні категорії дидактики. Дидактика і методика
викладання окремих предметів.
Дидактика –
галузь педагогіки, яка розробляє теорію освіти і навчання, виховання у процесі
навчання. Предметом дидактики є: 1) визначення мети і завдань навчання; 2)
окреслення змісту освіти відповідно до вимог суспільства; 3) виявлення
закономірностей процесу навчання на основі його аналізу; 4) обґрунтування
принципів і правил навчання; 5) вироблення організаційних форм, методів і
прийомів навчання; 6) забезпечення навчально-матеріальної бази, засобів
навчання, які може використати вчитель, щоб виконати завдання процесу навчання.
Характерна риса дидактики – вона
вивчає проблеми навчання для всіх навчальних предметів разом. Особливості
викладання окремих дисциплін є предметом їх методики.
Методика і дидактика мають спільний об’єкт наукового дослідження – процес
навчання. Методика виокремлює в ньому специфічне для навчання, с конкретного
предмета зокрема. Дидактика досліджує закономірності навчання з різних
предметів. Має категоріальний апарат. Дидактика обумовлена такими елементами
навч.вих.діяльності: навчання, освіта, викладання, учіння, знання, уміння,
навички, а також закономірності, принципи, форми, методи навчання. Навчання – процес
взаємодії вчителя та учня, в результаті якого учень засвоює знання, набуває
вмінь і навичок. Освіта – процес засвоєння систематизованих знань і формування
на їх основі світогляду, розвитку пізнавальних сил, результат – досягнення
певного рівня освіченості. Викладання – організація та управління вчителем
пізнавальною діяльністю учнів, в результаті чого відбувається розвиток і
виховання школярів. Учіння – власна навчальна діяльність учнів. Знання –
цілісна система нагромаджених людством відомостей, фактів, наукових теорій, законів,
понять. Навички – автоматизовані, звичні, безпомилково виконувані дії. Уміння –
здатність свідомо діяти на основі засвоєних знань і навичок. Вони є складовою
продуктивної діяльності, формуються й розвиваються у процесі її здійснення. На
кожного етапі свого розвитку дидактика вирішує завдання вдосконалення освіти і
навчання відповідно до потреб суспільства.
Комментариев нет:
Отправить комментарий