54) Методи
організації і здійснення навчально-пізнавальної діяльності учнів та їх
характеристика.
Методи організації навчально-пізнавальної діяльності – сукупність методів,
спрямованих на передачу і засвоєння учнями знань, формування умінь і навичок.
До них належать словесні, наочні, практичні методи навчання. Словесні методи полягають у тому,
що інформація подається учням через слово викладача. Їх зводять до двох
методів: евристичного – бесіда, та акроматичного – пояснення, розповідь,
лекція, інструктаж, робота з підручником. Бесіда
– метод навчання, що передбачає запитання-відповіді. За призначенням
розрізняють бесіду-вступну, бесіду-повідомлення, повторення, контрольну. Пояснення – словесне тлумачення понять,
явищ, слів, термінів, принципів дій, прикладів тощо. Головне завдання –
розкриття причинно-наслідкових зв’язків і закономірностей розвитку природи,
суспільства, людського мислення. Розповідь
– образний, динамічний, емоційний виклад інформації про різні і події. За
типами розрізняють: розповідь-вступ, розповідь-викладання, розповідь-завершення.
Бувають: Художня розповідь – образний переказ фактів, вчинків дійових осіб.
Науково-популярна розповідь – виклад наукового питання в загальнодоступній
формі. Описова розповідь – послідовний виклад ознак, особливостей предметів і
явищ навколишньої дійсності. Лекція – інформативно – доказовий виклад великого
за обсягом, складного за логічною побудовою навчального матеріалу. За
призначенням: вступні, тематичні, оглядові, заключні. Метод передбачає
ознайомлення учнів з її планом, що допомагає стежити за послідовністю викладу
матеріалу. Важливо навчити учнів конспектувати зміст лекції, виділяти в ній
головне. До наочних методів навчання
належать: ілюстрування, демонстрування, самостійне спостереження. Метод ілюстрування – оснащення
ілюстраціями нерухомої наочності, плакатів, малюнків, картин, карт, схем. Метод демонстрування – показ рухомих
засобів наочності, прикладів, дослідів, технічних установок. Самостійне спостереження – безпосереднє
споглядання та сприймання явищ дійсності. Спостереження – це складна
діяльність, що виражається у єдності сприймань і мислення. Методика організації
спостереження потребує послідовного використання його елементів. Це інструктаж
учителя про мету, завдання і методику спостереження, відбір і аналіз його
результатів учнями і формулювання висновків.
Комментариев нет:
Отправить комментарий