5)
Проблема мети виховання в педагогічному загальнолюдському, національному
аспектах. Мета та ідеал національного виховання.
Мета виховання має об’єктивний характер і виражає
ідеал людини в узагальненій формі. Вона відображає вимоги конкретного
суспільства, що визначаються рівнем розвитку продуктивних сил і виробничих
відносин. Загальною метою виховання є всебічний і гармонійний розвиток дитини.
Своєрідне бачення всебічного розвитку особистості у Й.-Ф.Гербарта. Метою
виховання він проголошував розвиток різнобічних інтересів, спрямованих на
гармонійний розвиток усіх здібностей людини. Поняття “національного виховання”
охоплює всі зазначені особливості. Головна мета національного виховання на
сучасному етапі – передання молодому поколінню соціального досвіду, багатства
духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності
світогляду й на основі цього формування особистісних рис громадянина України
(національної самосвідомості, розвиненої духовності, моральної,
художньо-естетичної, правової, трудової, фізичної, екологічної культури),
розвиток індивідуальних здібностей і талантів.
Ідеал –
уявлення про взірець людської поведінки і стосунків між людьми, що виходять із
розуміння мети життя. Його формування залежить від виховання, умов життя і
діяльності людини, від особливостей власного досвіду. Ідеал національного
виховання найглибше розкрито у працях українського педагога Г.Ващенка. В основі
ідеалу національного виховання, на думку автора, є загальнолюдські та
національні цінності, що є духовним надбанням народу. Ващенко вважав, що ідеал
не може бути постійним, він має вдосконалюватися.
Кінцевою метою виховання особистості є її підготовка
до виконання комплексу ролей, необхідних для суспільного життя: громадянина,
трудівника, громадського діяча, сім’янина, товариша. Підготовка до ролі
громадянина передбачає формування людини з активною громадянською позицією,
почуттям обов’язку й відповідальності перед суспільством. Роль трудівника
охоплює вміння і бажання активно працювати, створювати нові матеріальні та
духовні цінності. Виконання ролі громадського діяча означає активну участь
особистості в громадському житті. Кожен учень як товариш повинен уміти розуміти
іншу людину, співчувати, жаліти, поступитися, поділитися.
Комментариев нет:
Отправить комментарий