Сутність управління навчально-професійною діяльністю
студентів (соціальна нормативність навчальної діяльності, свідомий характер,
власна активність, творчий підхід).
Організовуючи навчально-професійну діяльність студентів
викладач повинен пам'ятати про два загальні принципи підходу до розробки
навчальних задач для практичних занять.
1. Принцип "від теорії - до практики", коли
підбираються питання і задачі з числа теоретичних проблем і пропонується
студентам самим знайти відповідні приклади в практичному житті (у побуті, у
навчальній, трудовій,суспільно-політичній, спортивній і іншій діяльності).
Вирішуючи такі задачі, студент краще засвоює теорію, а правильно відповівши,
демонструє рівень свого розуміння проблеми.
2. Принцип: "від життя — до теорії", у цьому
випадку в задачах пропонуються різні практичні ситуації, що студент повинний
проаналізувати з погляду відомої теорії.
Керуючись цими двома принципами, можна конструювати велику
частину навчальних задач з різних психологічних дисциплін.
Організаційно-педагогічною основою управління на рівні
педагогічного процесу є сукупність мети, завдань, принципів і методів навчання.
Якщо мета і завдання навчального процесу у вищій школі – формування особистості
фахівця в процесі засвоєння системи знань, умінь і навичок, тобто єдність
навчання, розвитку й виховання, то теоретичною основою організації навчального
процесу повинна бути теорія розвивального навчання.
Методи організації розвивального навчання спрямовані на
активну самостійну пізнавальну діяльність (аналіз, порівняння, узагальнення,
абстрагування тощо). Результатом розвивального навчання є новоутворення віку. У
студентські роки – це професійне зростання особистості і соціальна її зрілість,
професійна самостійність і творче мислення, професійна спрямованість
особистості та професійні здібності.
Звичайно, професійне мислення студентів розвивається не лише
при розв’язанні ними професійних завдань, а також при вивченні окремих наук,
зокрема при оволодінні понятійним апаратом науки. Навчальна інформація є
засобом організації власної пізнавальної діяльності (а не мета навчання).
Студент – суб’єкт власної навчально-професійної діяльності. Завдання навчання –
розвивати креативність у майбутніх фахівців. Креативність – здатність
створювати нове, оригінальне. Це й адаптивна гнучкість до нового, і чутливість
до проблем.
Будь-яка наука має прямий або опосередкований зв’язок із
суспільною практикою (вона й створюється для цього). Завдання викладача – дати можливість
студентам зрозуміти і засвоїти значення теорії з будь-якого предмету для
практики (наприклад, психологія потрібна вчителю для того, щоб знати, як
навчати дітей залежно від їх віку). Для цього:
Викладач ілюструє теоретичне положення прикладами застосування
його при аналізі практичної діяльності (наприклад, як керувати увагою дітей на
уроці).
Викладач аналізує конкретні факти, узагальнює їх і на основі
цього формулює науковий висновок (особливість, поняття, закономірність тощо).
Будь-яке дослідження є генетичним аналізом структури явища.
Комментариев нет:
Отправить комментарий