Предметно-маніпулятивна діяльність як провідна
діяльність раннього дитинства.
В ранньому
віці дитина відкриває для себе світ предметів та їх призначення як надбань
людської матеріальної та духовної культури - за рахунок функціонування
провідної діяльності віку - предметно-маніпулятивної.
Предметно-маніпулятивна
діяльність -
система дослідницьких дій, маніпуляцій дитини з предметами, спрямована на
вивчення їх функціонального призначення
Її відмінність від простого
маніпулювання предметами дитиною немовлячого віку полягає в тому, що, діючи з
предметами, дитина вивчає їх функціональне призначення в житті культурної людини.
Впродовж всього вікового періоду спостерігається певна динаміка
предметно-маніпулятивної діяльності переддошкільника:
стадії предметної дії
стадії узагальненої дії
стадії ігрової дії
Стадії розвитку предметних дій переддошкільника
Спочатку зразком для
оволодіння дій з предметами виступає для дитини дорослий.
Застосовуючи наслідування
дій дорослого, малюк п'є з чашечки, намагається їсти ложкою, годує ляльку,
заколисує ведмедика тощо. Але на стадії предметної дії дитина може повторити
дію спочатку тільки на тому самому предметі. Отже, предмет ще виступає як
конкретна річ, а не як представник певного класу предметів (не як чашка
взагалі, а як ця конкретна моя чашка).
Першочергово саме слово і
зразок дорослого виступає стимулом для дій малюка.
Пізніше, на другому році
життя дитина починає довільно наслідувати й такі дії, які їй спеціально не
показують, але які вона сама бачить у навколишньому житті. Копіюючи батьків,
дитина пробує підмітати віником, стукати молотком, висувати шухляду, вмикати
телевізор тощо. Діапазон освоєних предметів зростає, і відбувається перенесення
способів виконання дій на інші предмети цієї ж групи. Поступово предмети, з
якими малюку можна діяти однаково, об'єднуються в одну групу, незважаючи на
різницю в розмірі, кольорі тощо, тобто відбувається перше узагальнення дій.
З другого року життя
відбувається також [стадія ігрової дії] і перенесення засвоюваних
дій із справжніх предметів на іграшкові, а також у іншу, символічну ситуацію.
Так, дитина підносить до рота іграшкову ложечку чи чашку, або ж імітує
годування ляльки. Малюк виконує символічну дію з предметами-замінниками, що
стає підґрунтям для виникнення сюжетної гри.
Потужним механізмом
научіння дитини раннього віку є наслідування.
Наслідування - спосіб соціалізації дитини, що виявляється як
відтворення нею в своїй поведінці дій дорослого
Коли дитина вміло копіює
когось, дорослі зазвичай посміхаються і тим самим емоційно підкріплюють,
заохочують її дії. Це розвиває у малюка схильність до засвоєння нового через
наслідування
Комментариев нет:
Отправить комментарий