Девіантна поведінка у підлітковому віці та можливості її
попередження: проблема важко вихованості
під девіантною поведінкою
розуміють відхилення від прийнятих у даному суспільстві, соціальному
середовищі, найближчому оточенні, колективно соціальних норм і цінностей,
порушення процесу засвоєння соціальних норм і культурних цінностей, а також
саморозвиток і самореалізація до того суспільства, до якого людина належить.
Причини соціального і психологічного характеру
Найбільшою причиною соціального характеру, як не дивно,
являється відношення суспільства до підлітків. Проблеми підростаючого покоління
і важких підлітків виникли тільки тоді, коли суспільство стало розглядати
підлітків як окрему групу людей з особливими правами.
Серед причин психологічного і соціального характеру
традиційно виділяють:
- дефекти правового пізнання;
- зміст потреб особистості;
- особливості характеру;
- особливості емоційно-вольової сфери.
Як правило, труднощі в поведінці підлітка пояснюються
результатом неправильного розвитку особистості і неблагополучної ситуації, в
якій він опинився, а також недостатнім вихованням.
У підлітковому віці серед найбільш поширених причин
девіантності вчені називають незавершеність процесу формування особистості,
вплив сім'ї і оточуючих, незалежність підлітка від потреб, норм і цінностей
групи, до якої він належить. Крім того, відхилення від норми поведінки у підлітків
часто являється середовищем самоутвердження, протестом проти дійсності чи
потреб дорослих.
У віці 13-17 років підлітки і молодь знаходяться під
впливом «своїх груп». Так, серед причин., що спонукали дитину спробувати
наркотики, швидше всього є бажання не відставати від компанії, бути як всі.
Однією з основних причин психологічного характеру багато дослідників називають
низьку самооцінку дітей, особливо підлітків. Самооцінка, оцінювання людиною
своїх можливостей, якостей і місця серед інших людей, являється важливим
регулятором поведінки. Від самооцінки залежить взаємовідношення людини з
оточуючими її людьми, її критичність, відношення до успіхів і невдач.
Серед причин соціального характеру однією з найпоширеніших
є вплив соціального середовища, в якому живе і знаходиться дитина. Розвиваючись
асоціально в несприятливому оточенні, підліток засвоює його норми і цінності,
навіть коли вони суперечать тим, які прийняті в суспільстві, для дитини вони -
найбільш правильні, адже вона не має життєвого досвіду в соціальному
середовищі.
Причиною може стати і соціально сприятливе, але з низьким
рівнем матеріального забезпечення оточення. Якщо у дитини, вихованої в тому
середовищі, не сформовані моральні норми і цінності, навички самостійного
планування життя, вона може переступити прийняті в суспільстві норми поведінки
спершу у вигляді протесту проти умов життя, а тому і порушувати закон з метою
підвищення свого рівня життя (крадіжка). Причиною може бути і соціально, і
матеріально сприятливе середовище. При несформованості моральних норм,
відхиленнях у розвитку, конфліктах з дорослими діти, які виховувались в
благополучній атмосфері, можуть пуститись на «пошуки пригод» чи знайти
підтримку в несприятливому оточенні і почати підпорядковуватись його нормам і
законам.
Причини, пов'язані з віковими кризами
У віці від 7 до 17 років підростаюча людина проходить
декілька стадій вікового розвитку, на кожній з яких відбувається зміна
фізичного і психологічного стану, змінюються емоційні і комунікативні
сприймання. При цьому не всі діти володіють своїми думками, почуттями і
вчинками. Вікові кризи характеризуються переходом до нового типу взаємовідносин
з дорослими, розглядаються як умовні позначення більш чи менш виражених станів
конфліктності при переході від одного вікового періоду розвитку в інший, вони
часто супроводжуються депресивним станом, виражені незадоволеністю собою, а
також важковирішеними проблемами - внутрішнього (власного) і зовнішнього
(міжособистого) характеру.
У зв'язку з вище сказаним, період підліткової кризи - найбільш
сенситивний для виникнення різного роду девіацій.
Серед конкретних причин виникнення відхилень у поведінці
найбільше значення мають проблеми в сім'ї дитини:
- неблагополуччя, розпад в сім'ї;
- педагогічна некомпетентність батьків; скарги, покарання за
вчинки;
- нерозуміння чи незнання батьками труднощів дітей;
- алкоголізм батьків.
Не менш важливе значення мають проблеми самої дитини:
- хвороби;
- відставання у навчанні;
- неповна впевненість у собі;
- самотність;
- окремі емоційні і інтелектуальні характеристики підлітка,
підвищена збудженість, низький рівень емоційно-вольового контролю.
Перераховані причини девіантної поведінки є основними.
Окремими небезпечними проявами девіації потрібно вважати
такі відхилення від норми, як: суїциди, сексуальна розпуста, акцентуація
характеру.
Основними завданнями превентивного виховання є:
- створення умов для формування позитивних якостей
особистості у процесі трудової, навчальної, позашкільної та інших видів
діяльності;
- забезпечення соціально-психологічної діяльності.
Педагогічно зорієнтованої на протидію негативним ситуаціям;
- надання комплексної психолого-педагогічної та
медико-соціальної допомоги тим підліткам, які її потребують;
- забезпечення адекватної соціальної реабілітації
неповнолітніх, які вчинили протиправні дії або зловживають психоактивними
речовинами;
- стимулювання неповнолітніх до здорового способу життя;
- сприяння виробленню інтегрованих міждисциплінарних
підходів у підготовці спеціалістів (педагогів, психологів, медиків, соціологів,
юристів, соціальних працівників), навчання батьків та об'єднання зусиль різних
суб'єктів превентивної роботи.
Комментариев нет:
Отправить комментарий