46)
Практикуми, семінари, навчальні екскурсії, факультативні заняття, домашня
робота та інші форми організації навчання, їх характеристика.
У навчально – виховному процесі використовують позаурочні форми навчання:
семінари, практикуми, факультативи, екскурсії, індивідуальні або групові
додаткові заняття, предметні гуртки, домашню навчальну роботу. Семінарські заняття – обговорення
класним колективом підготовлених учнями доповідей, рефератів, повідомлень,
головних питань з основного розділу (чи кількох). Складаються з двох ланок –
самостійного вивчення учнями матеріалу та обговорення результатів їх
самостійної пізнавальної діяльності. Заняття розпочинається вступним словом
учителя, в якому він нагадує завдання семінару, порядок його проведення,
рекомендує, на що необхідно звернути увагу, що слід записати в робочий зошит.
Проведення семінарів передбачає активність усіх учнів, які не просто сприймають
повідомлення, а й реагують на нього, прагнуть висловити власне ставлення. У
класі має бути створена атмосфера колективної діяльності, емоційного
співпереживання. Практикум – форма
навчального процесу, за якою учні самостійно виконують практичні та лабораторні
роботи, застосовуючи знання, навички й уміння. Проведенню практикуму передують
уроки-повторення, узагальнення та систематизації матеріалу. Для зручності їх
проведення учнів поділяють на групи. На початку викладач проводить інструктивне
заняття, повідомляє тему, мету, завдання. Завершується обговоренням і
теоретичним обґрунтуванням одержаних результатів. Факультатив – навчальний курс, не обов’язковий для відвідування.
Виділяють такі види: з поглибленого вивчення навчальних предметів; з вивчення
додаткових дисциплін; з вивчення додаткової дисципліни з одержанням
спеціальності; між предметні факультативи. Їх доручають, як правило,
найдосвідченішим педагогам. Навчальна
екскурсія – форма організації педпроцесу, спрямована нa
вивчення поза межами школи під керівництвом вчителя явищ, процесів через
безпосереднє їх сприймання. Об’єктами є промислові підприємства, лабораторії
НДІ, вищі навчальні заклади, установи культури і мистецтва. Проведення
екскурсій поділяють на кілька етапів: 1) опанування учнями мінімуму необхідних
знань; 2) інструктаж, завдання якого полягає в ознайомлені учнів з метою і
змістом екскурсії; 3) проведення екскурсії. Учні запитують, спостерігають,
запам’ятовують, роблять нотатки. 4) аналіз підсумків – усне опитування. Домашня робота – самостійне виконання
учнями навчальних завдань після уроків. Д/р має бути чітко спланована,
своєчасно повідомлена на уроці. Вчитель повинен визначити зміст д/р, провести
інструктаж щодо виконання, перевіряти, оцінювати виконання. Щоб д/р була
ефективною, учні повинні бути уважними, вміти запам’ятовувати, користуватися
мисленнєвими операціями, розподіляти час, фіксувати прочитане, побачене,
почуте, писати твори.
Комментариев нет:
Отправить комментарий