beetraf

среда, 21 декабря 2016 г.

Характерні особливості розвитку уваги дітей в онтогенезі.

34. Характерні особливості розвитку уваги дітей в онтогенезі.

Філогенетичний розвиток уваги пов’язаний з нижчими (первинними) та вищими (вторинними ) формами психічних процесів. Нижчі форми – мимовільна увага та безпосередня - утворилися раніше; вищі – довільна та опосередкована – пізніше. 
Розвиток уваги в онтогенезі вивчав Л.Виготський, пізніше – Леонтьєв.
Виготський пише, що з перших днів життя дитини, розвиток її уваги проходить в середовищі, яке має подвійний ряд стимулів, що викликають увагу. Перший ряд – це предмети, які оточують дитину і які своїми яскравими незвичними якостями привертають увагу. З іншого боку – це мова дорослої людини, слова, які нею промовляються і які спочатку виступають в ролі стимулів-вказівників, що направляють мимовільну увагу дитини. Таким чином, з перших днів життя дитини, його увага виявляється направленою за допомогою слів-вказівок. Разом з оволодінням активною мовою, дитина починає керувати і первинним процесом своєї уваги. 
Ось послідовність основних етапів розвитку дитячої уваги:
1.Перші неділі-місяці життя. Поява орієнтувального рефлексу як об’єктивної, вродженої ознаки мимовільної уваги дитини.
2.Кінець 1 року життя. Поява орієнтувально-дослідницької діяльності як засобу майбутньої довільної уваги. 
3.Початок 2 року життя. Виявлення зачатків довільної уваги під впливом мовних інструкцій дорослого, направлення погляду на названий дорослим предмет. 
4.2-3 рік життя. Подальший розвиток початкової форми довільної уваги. 
5. 4,5-5 років. Поява здібності скеровувати увагу під впливом складної інструкції дорослого. 
6. 5-6 років. Виникнення елементарної форми довільної уваги під впливом само інструкції. 



7. Шкільний вік. Подальший розвиток і вдосконалення довільної уваги, в тому числі і вольової. 

Комментариев нет:

Отправить комментарий