Формування професійної спрямованості
особистості студента.
Здійснення себе в професії включає формування образу
професії, особливо на етапі вибору сфери професійної діяльності.
Образ майбутньої професії досить складне утворення, що
включає емоційні і когнітивні компоненти. Відповідність емоційно-оцінних
компонентів істотним змістовним компонентів професії робить вибір обгрунтованим
і реальним. Для
обгрунтованості професійного вибору необхідно також, щоб вимоги з боку професії відповідали можливостям
людини. В
іншому випадку у самосвідомості людини накопичується негативний життєвий
досвід, формуються своєрідні способи вирішення постають перед ним завдань -
відхід від проблем, їх ігнорування і т.д.
У процесі професійної
діяльності людина
неминуче вступає в соціальні
відносини, які опосередковує динаміку
смисложиттєвих орієнтацій через нові зв'язки і стимулюють розвиток особистості.
При позитивній мотивації
суб'єкта (перш за все, осмисленої) цілісний процес професійної
діяльності обумовлює формування, розвиток та
ефективну реалізацію особистісних характеристик,
що визначають структуру професійно-значущих якостей (ЗЗК) даної професії, і
накладає помітний відбиток на весь вигляд людини: психомоторику, стереотипи мови
і мислення,
установки і ціннісні
орієнтації.
Весь цей комплекс
особистісних новоутворень виражається в професійному баченні світу,
центральнообразующім ядром якого є система особистісних смислів професіонала,
рівень функціонування якої і визначає ставлення людини до характеру, процесу,
спрямованості та результатів діяльності.
Саме особистісні
смисли, що функціонують на ціннісно-смисловому рівні, вказують на ставлення
людини до професійної діяльності як невід'ємної частини його життя, що визначає
його статус у суспільстві.
Чим раніше виявлена
схильність людини до певної професійної діяльності, тим легше йому
зорієнтуватися у виборі професії. Ознакою схильності до певної
професійної діяльності є інтереси людини, в яких проявляється його пізнавальна
потреба і спрямованість на певну діяльність. Виявлення інтересів людини сприяє
професійному визначенню особистості.
Навчання має не
просто формувати високоякісні професійні знання та
вміння, а й забезпечувати усвідомлене виділення реального зв'язку характеристик
професійної діяльності з параметрами суспільної та особистісної значущості. Багато
дослідників єдині у твердженні, що навчання в вузі має мати цілісний
характер, але реальний навчальний процес є найчастіше корпускулярним, коли
вивчення різних дисциплін не пов'язане одне з одним, зміст теоретичних та
практичних курсів розірвано, рознесено у вивченні і за часом і за внутрішнім
наповненням , яке представлене студентамяк ізольоване, не
взаємопов'язане. Цілі
навчання не відображають повною мірою соціальні функції майбутньої
практичної діяльності і в результаті утворюються поняття теоретичного
характеру, які в зіткненні з дійсними матеріальними умовами не можуть
орієнтувати фахівця .
Комментариев нет:
Отправить комментарий