Криза 3-х річного віку та її характеристика.
До трьох років у дитини
з'являється первинна самооцінка - усвідомлення не тільки свого "я",
але й того, що "я хороший", "я дуже хороший", "я
хороший і більш ніякий". Вимовляючи "я сам", дитина прагне діяти
в цьому світі, змінюючи його. Виникає новий тип ставлення дитини до дорослого.
Вона починає порівнювати себе з дорослим і користуватися тими самими правами,
що й дорослий, бути самостійною та незалежною.
Криза 3-х років - межа
між раннім і дошкільним дитинством - один з найскладніших моментів у житті
дитини. Це кризи виокремлення свого "я" (за Д.Б. Ельконіним).
У цей період зростають
самостійність і активність дитини, що вимагає від близьких своєчасної
перебудови. Якщо нові стосунки з дитиною не складаються, її ініціатива не
заохочується, самостійність постійно обмежується, у дитини виникають кризові
явища. Л.С. Виготський описує 7 характеристик кризи З років.
Дитина дає негативну
реакцію на вимогу чи прохання дорослого. Вона не робить щось тільки тому, що це
запропонувала їй певна доросла людина. Головний мотив дії - зробити навпаки,
тобто прямо протилежне тому, що їй сказали.
Це реакція дитини, яка
наполягає на чомусь не тому, що їй самій дуже хочеться, а тому, що вона сама
про це сказала дорослим і вимагає, щоб з її думкою рахувались. Впертість - не
наполегливість, з якою дитина досягає бажаного. Вперта дитина наполягає на
тому, що їй не так вже дуже хочеться, чи зовсім не хочеться, чи давно
розхотілось.
Норовливість дитини
спрямована не проти конкретного дорослого, а проти системи стосунків, що
склалася в ранньому дитинстві, проти прийнятих у сім'ї норм виховання. Дитина
наполягає на своїх бажаннях і незадоволена тим, що їй пропонують і роблять
інші. Яскраво виявляється тенденція до самостійності: дитина хоче все робити і
вирішувати сама.
Під час кризи підвищена
тенденція до самостійності приводить до свавільності, яка часто неадекватна
можливостям дитини і викликає додаткові конфлікти з дорослими. Свавільність -
це прагнення до емансипації від дорослого. Дитина сама хоче щось робити. Якщо у
кризі першого року дитина прагне до фізичної самостійності, то у три роки
йдеться про самостійність наміру, задуму.
У деяких дітей конфлікти з
батьками стають регулярними, вони нібито постійно знаходяться в стані війни з
дорослими. У цих випадках говорять про протест-бунт. У сім'ї з єдиною дитиною
може проявитися деспотизм. Дитина жорстко виявляє свою владу над оточуючими її
дорослими, диктуючи, що вона буде їсти, а що не буде, чи може мама піти з дому
чи ні тощо. Якщо в сім'ї кілька дітей, замість деспотизму можуть виникати
ревнощі: та сама тенденція до влади виступає джерелом ревнивого, нетерпимого
ставлення до інших дітей, які не мають майже жодних прав в сім'ї, з точки зору
юного деспота.
Знецінювання
В очах дитини знецінюється
те, що було звичним, цікавим, дорогим раніше. 3-річна дитина може почати
сваритися (знецінюються старі правила поведінки), викинути або зламати улюблену
іграшку, запропоновану невчасно тощо.
З новоутворень кризи трьох
років виникає тенденція до самостійної діяльності, водночас схожої на
діяльність дорослого - адже дорослі виступають для дитини зразками, і дитина
хоче діяти, як вони. Тенденція жити спільним життям з дорослим проходить через
все дитинство; дитина, відділяючись від дорослого, встановлює з ним більш
глибокі стосунки, зазначав Д. Б. Ельконін.
Криза 3-х років - це
перебудова соціальних стосунків дитини, зміна її позиції по відношенню до
оточуючих дорослих і насамперед до авторитету батьків - вона намагається
встановити нові, вищі форми стосунків з оточуючими.
Це також і криза її
особистості. За Д.Б. Ельконіним, криза 3-х років - це криза соціальних
стосунків, а будь-яка криза стосунків є кризою виокремлення свого
"Я".
Комментариев нет:
Отправить комментарий