Актуальні
проблеми дошкільної педагогіки
На рубежі другого і третього тисячоліть
людство опинилося перед принципово новими цивілізаційними викликами, які
потребують відповідних знань, внутрішньої готовності особистості, уміння
адекватно оцінювати ситуацію і діяти. Одним із таких викликів є глобалізація
(франц. global —
загальний, всесвітній), яка виявляється у розширенні й поглибленні міжнародних
зв´язків, взаємозалежності суб´єктів світового співтовариства, в наявності
багатьох проблем, які вийшли за межі окремих держав і стосуються інтересів
усього людства, в усвідомленні цілісності, єдності цивілізації. Це відкриває
нові можливості для націй, держав, індивідів, водночас посилює і ризики,
небезпеки. Такими небезпеками можуть бути масштабні екологічні катастрофи,
обвали національних валют, міжнародний тероризм, згубні наслідки яких
поширюються далеко за межі територій, на яких вони відбуваються.
Усе це пред´являє принципово нові вимоги до
людини сучасного, як його називають — постіндустріального, інформаційного
суспільства, що мусить обов´язково враховувати і педагогіка, в тому числі
дошкільна. Безперечно, у цих умовах на передній план виступає необхідність
гуманітаризації всіх сфер соціальної діяльності людини, розширення сфери
реалізації культурно-історичних чинників.
Фахівці різних галузей сучасної науки
пов´язують проблеми духовного прогресу людства з ученням академіка Володимира
Вернадського (1863—1945) про ноосферу як “мірило уявлень людства про
справедливість”. Людську цивілізацію він охарактеризував як “величезну нову
геологічну силу в історії людства”, яка вирішує долю природи, всієї планети і
свою долю завдяки звільненню людської думки від невиправданих соціальних обмежень.
За його переконаннями, майбутнє людства пов´язане з інтегруванням
соціально-культурного і природничо-наукового мислення, що є передумовою
формування загального планетарного, космічного мислення, усвідомлення того, що
неодмінною умовою виживання і прогресу людства є втілення ідеалу людини, якій
притаманна духовність, усвідомлення своєї відповідальності, прагнення до
досконалості.
Серед актуальних питань дошкільної
педагогіки проблема екологічного виховання; виховання в дусі миру; організація
вільної життєдіяльності дітей; запобігання негативізмів поведінки і виникнення
шкідливих звичок; тендерний підхід та ін. Інтеграція дитини в суспільство,
збереження її життя і здоров´я — ці проблеми визначальні у всіх сучасних
цивілізованих державах Європи, Азії та Америки.
Згідно з Державною національною програмою
“Освіта. Україна XXI
століття” реформування має охоплювати комплексне вивчення проблем родинного і
суспільного виховання в сучасних соціальних умовах; встановлення вікових
нормативів фізичного, психічного та духовного розвитку дітей; створення
організаційно-методичної служби сім´ї, оптимальних науково-методичних умов
діяльності дошкільних закладів різних типів; оновлення змісту, форм і методів
виховання і розвитку дітей.
Державна політика у цій сфері орієнтує на
обов´язковість дошкільної освіти, гуманізацію педагогічного процесу, створення
сприятливих умов для розвитку дітей, забезпечення єдності роботи батьків,
дошкільного закладу, громадськості у їхньому вихованні, оновлення змісту
підготовки педагогічних кадрів, удосконалення умов фінансування дошкільного
виховання та управління.
З урахуванням сьогоденних реалій створено
державний стандарт дошкільної освіти — Базовий компонент дошкільної освіти в
Україні, Коментар до нього, триває робота над науково-методичними засадами
формування особистості дитини в дошкільні роки.
У цьому контексті розгортаються і наукові
дослідження у галузі дошкільної педагогіки.
Погляд сучасної педагогічної науки
спрямований передусім на проблеми: оптимізації засад науково-методичного
забезпечення педагогічного процесу в дитячому садку, особистісно-орієнтованого
підходу у вихованні, розвитку в дитини духовності як домінуючого начала в
структурі особистості, роботи з обдарованими дітьми, дослідження педагогічних
умов повноцінного фізичного і психічного розвитку дитини в дошкільні роки.
Потребують вирішення проблеми компенсаторного виховання і навчання дітей, які
мають вади розвитку.
Завдяки відкритості суспільства
актуалізуються порівняльно-педагогічні дослідження, метою яких є вивчення
зарубіжної педагогічної теорії і практики дошкільної освіти.
Комментариев нет:
Отправить комментарий